lu.se

Institutionen för handelsrätt

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

Juridik, sociala medier och influencers, 15 hp

KURSKOD: HARA34

Arbetar du med sociala medier? Är du nyfiken på vad yttrandefrihet innebär och vilka gränser som finns för den?

Har du funderat på när du anses yttra dig för din arbetsgivares räkning och när yttrar du dig som privatperson? Vad som är marknadsföring juridiskt sett och vad som är ett allmänt lovordande? Vad som gäller om du marknadsför produkter eller tjänster som sedan inte fungerar eller inte håller den kvalité som utlovas? Om det är någon skillnad om köparen är ett företag eller en konsument?

Hur kan man använda fotografier i sina poster som man har hittat efter en sökning på internet? Ska man tänka på något särskilt om det är en person på bilden?

Vad man bör tänka på vid avtalsskrivning om man är en influencer? Anses man då som uppdragstagare eller anställd? Vad gäller skatterättsligt om du får produkter som du förväntas marknadsföra? Är det bäst att ha ett aktiebolag eller en enskild firma? Vad är det för skillnad på dessa företagstyper?

Om du tycker dessa frågor är intressanta är kursen Juridik, sociala medier och influencers en kurs för dig. Sommaren 2020 ges kursen på distans.

Schema

HARA34 Schema Sommar 2020 

Kursplan och litteraturlista

HARA34 Kursplan Sommar 2020

HARA34 Kurslitteratur Sommar 2020